אתר רספונסיבי או אתר מובייל ייעודי

פורסם ב- 20.10.16

אחת השאלות שמעסיקות את מעצבי האתרים מה נכון לעשות. בכלל מה ההבדל בין אתר ריספונסיבי לאתר מותאם…

כל אדם שבבעלותו אתר מבין היום את החשיבות שעל האתר להיות מותאם לסלולאר ולתמוך במערכות הסלולאר השונות – בין אם זו המערכת של אפל, בין אם של גוגל ושאר המערכות הפופולאריות הנפוצות. מדוע? משום שכולנו נמצאים כל היום בתוך המסך של הסמארטפון שלנו ועושים שם כמעט כל פעולה ולכן מי שלא דואג שתתבצע התאמה מושלמת בין האתר שלו לבין אותן מערכות, צפוי לחוות פגישה בכמה מישורים:

  • חווית המשתמש – אתר שלא ידידותי לסלולר מאכזב את הגולשים עד מאד ובסבירות גבוהה עשוי לגרום להם לקחת צעד אחורה ולעבור היישר אל התוצאות של המתחרים.
  • פגיעה בקידום האורגני – זה כבר כמה שנים שגוגל עושה הפרדה משמעותית בין תוצאות סלולר ותוצאות רגילות. בקרוב אף צפויים גוגל להשיק 2 מנועי חיפוש נפרדים, מה שיגבר עוד יותר את ההבדלים בין 2 סוגי התוצאות. בנוסף, גוגל נוטים ש"לא לפרגן" לאתרים של מותאמים לניידים בתוצאות החיפוש הסלולריות, על מנת לספק חווית משתמש טובה יותר לגולשים שלה. קידום אורגני (SEO) זהו אחד הערוצים החשובים ביותר לעסק, ולכן כדאי להשקיע באתר ידידותי למובייל (אתר מותאם או רספונסיבי).

אז מה עדיף? אתר רספונסיבי או אתר מובייל ייעודי? מהם השיקולים בעד ונגד? בואו נראה.

אז קודם כל, כדאי להבין מה ההבדל בין השניים.

אתר רספונסיבי הוא אתר הבנוי עם קוד גמיש, מה שלמעשה מאפשר לו "להתאים את עצמו" למכשירים שונים. מבלי להיכנס יותר מדי לפרטים טכניים, הרעיון הוא שיש הגדרות תצוגה לגדלים שונים של מסכים והאלמנטים באתר מסתדרים בצורה אוטומטית על פיהם, גם בזמן אמת (נסו לשנות את גודל חלון הדפדפן שלכם באתר רספונסיבי ותראו כיצד הוא משתנה לנגד עיניכם.

את אותו אתר ניתן לראות בצורה ברורה, נוחה המותאמת לגודל המסך בין אם אנו עושים שימוש בטאבלט, באייפון, באנדרואיד, במחשב הקבוע או הנייד. כל התכנים וכל הסדר של האתר יהיו בדיוק אותו דבר, רק שהם ייראו בצורה שונה על פי גודל וסוג המכשיר. בשונה מאתר רספונסיבי אשר נבנה עבור כל המכשירים, אתר מובייל נבנה באופן ספיציפי עבור הסמארטפון. מדובר באתר הנפרד לזה הנמצא ברשת ולכן העיצוב, תהליך הבנייה והקוד שונים לגמרי.

אתר רספונסיביבעד ונגד

היתרון הבולט ביותר של אתר רספונסיבי הוא העובדה שחווית המשתמש איננה נפגעת וזה לא משנה באיזה מכשיר אנו גולשים. יתרון נוסף הוא מהפן הכלכלי שכן כל מה שצריך בעל האתר הוא לתחזק ולנהל אך ורק אתר אחד שמתאים לכולם. מבחינת הקידום האורגני אנו מונעים בעיות של תכנים משוכפלים או בנייה שאיננה איכותית. הבעייתיות באתר מסוג זה יכולה להיות העובדה שקשה מאוד לשלוט בשטחים הפרסומיים שכן הוא אינו נבנה באופן ספיציפי עבור גולשי הסמארטפונים אלא עבור כל המכשירים. כמו כן, יש מקרים בהם אתר רספונסבי לא יהיה הפתרון האידיאלי – למשל באתר מורכב בתחום המסחר (E-Commerce), הזמנת טיסות/בתי מלון וכיוצ"ב. במקרים כאלו, חברות רבות (שלרוב יש להן גם את הממון לכך) מחליטות להשקיע באתר סלולרי ייעודי, מה שנותן להן גמישות מקסימלית להקים אתר סלולרי שנראה כמו אפליקציה לכל דבר. דוגמאות? אמזון, איביי, יד2 ועוד.

אתר מותאם למוביילבעד ונגד

מכיון שהאתר נבנה באופן ספיציפי למובייל, חווית המשתמש משתדרגת פלאים. מדובר באתר שמותאם לצרכים של הגולש בסמארטפון ולכן התוכן כאן הוא ממוקד, קצר ובולט. לרוב אנשים הגולשים באתרים מהסמארטפון מחפשים מידע ספיציפי כמו מחיר, כתובת, גודל ולכן אין סיבה להתיש את הגולש. החיסרון יכול לבוא לידי ביטוי כאשר יש מעט מדי מידע עבור הגולש.

מבחינת שיקול של קידום אתרים, ההמלצה הרשמית של גוגל היא אתרים רספונסיביים – פשוט יותר, גוזל פחות משאבים, מונע בעיות כפילות תוכן, קל יותר לביצוע מבחינה טכנית ועוד.

יחד עם זאת, אין שום מניעה להקים אתר מובייל ייעודי ועדיין לבצע קידום איכותי – זה פשוט דורש יותר מיומנות וידע טכני. במקרה כזה מומלץ להתייעץ עם מקדם אתרים מנוסה.

בהצלחה!