השפעת חווית משתמש על קידום האתר בגוגל

כמקדמי אתרים אורגניים, אנחנו נוהגים פעמים רבות לעבוד לפי אותן שיטות עבודה.

אופטימיזציה לאתר, מחקר מתחרים, שימוש בכלים כמו באז סומו, screaming frog ועוד רבים וטובים, שמאפשרים לנו לקבל מידע ועומק. על סמך כך אנחנו יכולים לבנות אסטרטגיה נכונה ללקוח, להוציא מסמך המלצות ולוודא כי ההמלצות נעשות כמו שצריך. אך קורה, ולא פעם, שדווקא לדברים הקטנים, מקדמים רבים אינם שמים לב. הקופי של האתר, כפתורים שכתובים בצורה לא נכונה ויכולים לעזור לנו, וכמובן, חוויית המשתמש באופן כללי באתר. בשנים האחרונות מנוע החיפוש של גוגל שואף להתייחס כמה שיותר לחווית המשתמש כפרמטר מוביל ודומיננטי לדירוג האתרים. זו הסיבה שבתהליך מקצועי של קידום אתרים אורגני יש צורך להתייחס לפרמטרים הרבים שמעידים על חווית משתמש טובה ומקצועית. אם מדובר באתר שאין לנו גישה למערכת הניהול שלו, כמו וורדרפס, אנחנו יכולים למצוא את עצמינו שמים לב לשינויים שנרצה להחיל, שינויים שזועקים לשמיים, אך פעמים רבות, בונה האתר יבקש תשלום נוסף מהלקוח על מנת לערוך שינויים כאלה ואחרים בנראות של האתר, מה שמקשה עלינו את עבודתנו. לטעמי, כאשר אנחנו נתקלים באתר שאחת הבעיות שאנחנו שמים לב אליה, היא חוויית משתמש , זאת חובתנו “לשבת לבעל האתר על הראש”, על מנת שיבצע את השינויים הדרושים, גם אם זה ידרוש ממנו להוציא תשלום נוסף, דבר שהוא בוודאי לא ישמח לעשות. יחד עם זאת, אנחנו צריכים להבין את התמונה הכללית ולוודא היטב כיצד ההמלצות שלנו מבחינת ux, יכולות לעזור לשכנע את בעל האתר לבצע את השינויים האלה.

ברור שלא ניכנס “למלחמה” עם בעלים של אתר בשביל לשנות צבע של כותרת בכל מחיר, אבל ראייה כללית וניתוח של חוויית המשתמש, הם חלק אינטגרלי במסמך ההמלצות שנוציא לבעל הבית. הפרמטר הראשון שאני רוצה להתייחס אליו בכל הקשור לחוויית משתמש באתר, הוא נושא השהייה. אם נצליח להוביל גולש לעמוד שרלוונטי עבורו, אך הפונט יהיה מזעזע, העיצוב יהיה לא נעים לעיניים, התפריט יהיה מבולגן ולא יהיה סדר והיררכיה ברורים באתר, במקרה הטוב, הוא יסיים לקרוא את התוכן שלשמו הוא נכנס, ובמקרה הרע, הוא פשוט יברח ברגע שיבין מול מה הוא עומד. אין ספור מילים כבר נכתבו על כמה שחשוב מבחינת seo לגרום לגולשים לשהות באתר שלנו כמה שיותר זמן.

גולש שייכנס לאתר ויצא ממנו במהירות, יפגע לנו בזמן השהייה, מה שיאותת לאלגוריתם של גוגל כי התוכן שלנו לא בדיוק רלוונטי (וגם אם כן האתר גרוע ולא תורם ערך לגולש), דבר שבאופן ישיר פוגע בדירוג שלנו. נכון, לא כל מקדמי האתרים האורגנים גם עברו קורסים של ux/ui, אבל זה לא אומר שכשאנשי מקצוע אין לנו את העין להבחין ולזהות מתי יש צורך דחוף בשיפור חווית המשתמש באתר. אולי לא נוכל לפרק לגורמים, כמו איש מקצוע שכל עיסוקו הוא בניית מסכים ב ux  ו ui, אך אין ספק כי אנחנו יודעים להבחין באתר שבנוי ומעוצב בצורה גרועה, כשאנחנו נתקלים בכזה. יש חשיבות גדולה מאוד, לא רק לתוכן איכותי ככל שיהיה, שאנחנו דואגים להזרים לאתר (עם דגש על מילות מפתח), אלא גם לסדר הפעולות שגולשים באתר צריכים לעשות, על מנת למצוא דברים אשר רלוונטיים אליהם, וכמובן עוזרים לנו להגביר את זמן השהייה. הפרמטר הבא הוא תמונות- באתרים רבים ניתן למצוא תמונות שבעל העסק צילם מהאייפון שלו רק בשביל שיהיו תמונות. כאשר תמונות נראות לא מקצועיות, לא מספרות סיפור ולא מעניינות, הדבר אוטומטית מוריד מאמינות המוצר שבאתר. אם בעל העסק לא מוכן להשקיע בצילום מקצועי, אפשר, למרות שתמיד יהיה עדיף להשתמש בתמונה מקורית, להשתמש במקרה הצורך בתמונות סטוק. תמונות אלו אולי יהיה גנריות יותר, אבל לפחות יראו מקצועיות. אם בעל האתר מתעקש אתכם גם על זה, בדקו את האופציה של הטמעת סרטון קשור ורלוונטי במקום תמונה.

כאשר מטמיעים סרטון מיו-טיוב מקבלים תמונה באיכות טובה, ולחיצה על הסרטון תגרום לגולש להישאר עוד כמה שניות, מה שכאמור עוזר לנו לשפר את זמן השהייה. כמובן שזה לא מתאים לכל אתר, אבל זאת עוד אופציה, והיא בטח עדיפה על תמונה מטושטשת שנראית רע. תמונות בדרך כלל מתקשרות לנו לזמן טעינה, וכולנו יודעים שזמן טעינה ארוך פוגע בקידום האתר. לכן חשוב מאוד שנבצע אופטימיזציה בתמונות, גם אם יש לנו את התמונה הכי מדהימה בעולם, אך אם היא כבדה מדי, חובה לכווץ אותה כדי שלא תפגע בזמן שהאתר עולה. פרמטר נוסף, הוא שילוב מילות מפתח עם זנב ארוך גם בקטגוריות וכותרות- תעשו מחקר מילות מפתח ותנסו להבין איך יכול להיות שיחפשו את האתר שלכם, באילו מילים. זה נכון שאתם מנסים לקדם אתר על סמך מילות מפתח ספציפיות, אבל אתם צריכים לחשוב מהראש של הגולש, כיצד מה שהוא מחפש מתחבר עם מה שאתם מנסים לקדם. כמובן שאין צורך לפתוח קטגוריה בתפריט הראשי שנקראת מוסך לתיקון מכוניות בתל אביב שפתוח גם בשבת. תפעילו שיקול דעת ונסו לראות כיצד אתם יכולים לשלב את כוונת החיפוש של הגולש לכותרת או קטגוריה אצלכם באתר, שיהיה בה היגיון. לפרמטר הבא – מיקרו קופי. מיקרו קופי למי שלא ברור המושג, נלקח מקופי רייט. לא זכויות יוצרים על סלוגנים, מסרים שיווקים וכו. מיקרו קופי הוא למעשה מילים או משפטים קצרים חדים וממוקדים, שמטרתם להעביר מסר בצורה שמעוררת עניין. הדוגמא הקלאסית ביותר למיקרו קופי איכותי, היא בעיצוב עמודי 404. אם חלילה גולש הגיע לעמוד 404 אצלכם באתר, במקום שיהיה רשום לו “הדף אליו הגעת לא זמין” משעמם שכזה, דבר אשר במקרים רבים יכול לגרום לא ללחוץ על כפתור הX ולסגור את הלשונית שבה האתר שלכם מופיע, אפשר לכתוב משהו שנון כמו “הלכת לאיבוד? לחץ כאן (להוסיף כפתור) וניקח אותך חזרה הביתה”, כאשר לחיצה תוביל חזרה לדף הבית.

הדברים הקטנים האלה, יכולים לשנות מקצה לקצה את האתר שאתם מקדמים. אנחנו צריכים להוביל את הגולש, בסופו של דבר, במסלולים שאנחנו רוצים שהוא יעבור. אם יש לכם מאמר בבלוג שבאתר ואתם חושבים שזה מאמר סופר משכנע ומאמינים שאותו מאמר יכול לגרום לגולש להשאיר פרטים, תנחו אותו בדיוק לאן ללכת, סיימו את המאמר עם טופס צור קשר ואימרה ברורה של “אם אתה רוצה לדעת קצת יותר, דבר איתנו”. או תגידו לו “לחומרים נוספים בנושא, תלחץ כאן” ותעבירו אותו למאמר נוסף. אל תתנו לו לשוטט באתר שלכם מבלי שהוא יודע לאן הוא צריך ללכת. אתם יחד עם בעל האתר צריכים לשבת ולהגדיר יחדיו, מהן הפעולות הנדרשות שיש לעשות באתר, בשביל להפוך גולש ללקוח. ברגע שאנחנו מכוונים את הגולש, מדריכים ומסבירים לו היכן הוא נמצא ומכאן לאן כדאי לו ללכת, אנחנו משפרים את חווית הגלישה שלו, מגבירים את זמן השהייה באתר ונותנים לו תחושה שהוא נמצא בידיים טובות. מבנה ועיצוב האתר חשובים לנו מאוד ומשפיעים על seo. אם אתם מקבלים לקוח שהאתר שלו נבנה לפני מספר שנים, המתכנת שלו כבר פרש מהעסק והאתר נראה זוועה, אל תתביישו להגיד לו שיהיה קשה מאוד לקדם אתר שכזה, ותמליצו לו לבנות אתר חדש. מקדמים רבים מפחדים להגיד לבעל האתר שכדאי לקחת האתר לכיוון אחר, כי המחשבה היא שאם הוא עכשיו יצטרך להוציא עוד כסף הוא יחליט לוותר על הכל. לא. תהיו מקצועיים ותסבירו לו שאם האתר גרוע, לא קריא ונעים, חבל על הזמן שלכם והכסף שלו.

חזרה למגזין